Bób

Bób – lubiany czy nie lubiany? Zdrowy!

Przez wielu bób jest znienawidzony, przez innych kochany.

Bób

My wiemy jedno – na pewno jest zdrowy. Bób obfituje w witaminy B, C, prowitaminę A oraz wapń, żelazo i magnez.

Ze względu na wysoką wchłanialność tego ostatniego polecany jest anemikom.

Pomaga również w odtruwaniu poprzez usuwanie z organizmu złego cholesterolu.

Bób i jego zastosowanie w diecie

To – przypominający połączenie zielonego groszku i fasoli – zielone warzywo jest powszechnie stosowaną rośliną na całym świecie. Ma nie byle jaką historię, gdyż jest uprawiany od ponad 5000 lat. Na początku XX wieku odkryto, że jeden z aminokwasów zawartych w bobie jest skutecznym lekiem na chorobę Parkinsona, dlatego dieta osób na to chorujących powinna być obfita w bób.

Białko zawarte w bobie może stanowić alternatywę dla białka pochodzenia zwierzęcego, więc również osoby preferujące dietę wegetariańską powinny wziąć go pod uwagę. Kwas foliowy można określić jako jedną z flagowych witamin w tej roślinie. Otóż 100g tego warzywa pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę w ponad 105%!

Bób można jeść dowolnie, czy to ugotowany czy na surowo – warto dodać, że to właśnie skórka jest miejscem gromadzenia się największej ilości witamin.

A jak z kaloriami?

Ilość kalorii w bobie jest kwestią dyskusyjną. Jedni uważają, że 110 kcal to dużo inni zaś, że wystarczająco mało, by spożywać go w trakcie trwania diety odchudzającej. Pewnym jest, że zawiera małą ilość tłuszczy i dosyć sporo błonnika – a ten, jak wiadomo, w przypadku zrzucania zbędnych kilogramów jest jak najbardziej pożądany.

Co więcej, bób po zjedzeniu daje uczucie sytości, dzięki czemu nie chcemy jeść więcej. Jest to bardzo pomocne w przypadku ścisłego kontrolowania wagi, bo spowalnia procesy trawienne.

Czy jest coś co może nas zniechęcić do bobu?

Należy pamiętać, że należy on do rodziny roślin strączkowatych, podobnie jak wyżej wspomniana fasola i groch. Co za tym idzie to fakt, że po spożyciu może powodować wzdęcia.

Ale można temu zaradzić stosując prosty ale użyteczny trick. Wystarczy wrzucić bób do naczynia z gorącą wodą i tak zostawić go na pewien czas, np. 1h. Po tym czasie odlać ostygniętą już wodę, nalać nowej wody i zagotować w normalny sposób. Na koniec dosypać odrobinę soli według uznania i gotowe.

Cenna uwaga dla osób aktywnie uprawiających sporty: Bób sprzyja budowaniu masy mięśniowej. To wszystko dzięki zawartości błonnika i aminokwasu lewodopa, podnoszącego poziom testosteronu i nasilającego syntezę hormonu wzrostu.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *