Dieta aztecka

Dieta aztecka – nasiona chia w akcji

Dieta aztecka to dieta, która nie bez powodu ma w swojej nazwie dawnych Azteków. Otóż jej główne założenia to oparcie jadłospisu o produkty, które stanowiły podstawę azteckiego „menu”.

Wg twórcy (znanego lekarza, publicysty i autora wielu książek na temat zdrowia), dra Boba Arnota, dieta aztecka pomaga osiągnąć właściwą wagę odpowiednią dla naszego organizmu. Pozwala również wyrównać poziom cukru w naszej krwi do optymalnego poziomu.

Dieta aztecka już w kilka dni od początku jej stosowania pozwala odczuć swoje dobroczynne działanie. Na jej pierwsze efekty nie trzeba wcale długo czekać. Jednym z objawów jej działania jest z pewnością przypływ energii. Zaczynamy czuć się rześko. Jest to spowodowane między innymi tym, że nasz organizm jest oczyszczany, a łagodne stany zapalne czy też niestabilny poziom gospodarki hormonalnej oraz gospodarki lipidowej przestają nam dokuczać.

Nasiona chia, czyli dieta aztecka z energia szałwii hiszpańskiej

Produktem numer jeden w diecie azteckiej są nasiona chia. Znane są również pod nazwą: szałwia hiszpańska. Nasiona te posiadają nieczęsto spotykane właściwości wzmacniania organizmu.

I przez te właściwości są one nazywane „pokarmem sportowców”, idealnie spisują się jako element diety osób o wzmożonym wysiłku fizycznym.

Już w czasach Azteków, nasiona chia odpowiadały za dostarczanie energii dla starożytnych żołnierzy biorących udział w wielu morderczych wyprawach i wojnach.

Wielką zaletą nasion chia jest to, że są one całkowicie obojętne dla smaku naszych potraw!

Tak więc śmiało możemy spożywać ogromną porcję dobrej i zdrowej energii jedząc ze smakiem, co bywa niełatwe do osiągnięcia przy stosowaniu innych diet z innymi kluczowymi produktami.

Trzy etapy diety Azteków

Dieta aztecka jest złożona z kilku (a konkretnie trzech) głównych etapów, które podobnie jak w innych dietach powinny być przestrzegane przez z góry określony przedział czasu.

Etap 1.

Czas stosowania diety w tej fazie to 14 dni. Zrzucanie kilogramów w tej fazie następuje dosyć szybko, jednocześnie nasz organizm dostosuje metabolizm do odpowiedniego poziomu tak, by był gotowy na kolejne etapy, które nas czekają.

Dieta aztecka

Głównymi posiłkami w tym etapie powinny być jogurty, ale nie tradycyjnego rodzaju. Zadbajmy, by były to mające w swym składzie więcej z shake’a niż jogurtu.

Tego typu shaki można przygotowywać miksując/blendując (oprócz, oczywiście, nasion chia) lekki jogurt naturalny, odchudzone mleko, ewentualnie świeży sok, który lubimy najbardziej.

Oprócz tego możemy dorzucić świeże warzywa i owoce, które lubimy najbardziej.

Nie mamy tutaj ograniczenia jeśli chodzi o inne przekąski, pod warunkiem, że są one zdrowe (a to czy są zdrowe, powinniśmy określić sami, kierując się wiedzą i zdrowym rozsądkiem).

Etap 2.

Kolejny etap trwa już trochę dłużej, ponieważ nasze dotychczasowe 14 dni powinny wydłużyć się o kolejne ~40 dni (pięć do sześciu tygodni).

Tutaj metabolizm, który został przystosowany w poprzedniej fazie przyspiesza. To w dalszym ciągu prowadzi do utraty zbędnych kilogramów w naszej masie ciała.

W czasie drugiego etapu, dieta aztecka mówi o zmniejszeniu ilości spożywanych shake’ów, wspomnianych w etapie pierwszym.

I tak, jak w etapie nr 1 powinniśmy spożywać ok. 3 shake’ów dziennie, tak w tym już tylko 2.

ALE jeden wyeliminowany shake powinien zostać zastąpiony jednym posiłkiem spożywanym w godzinach popołudniowych.

Etap 3.

Dieta aztecka w trzecim etapie powinna trwać… jak najdłużej! 🙂

Idealnie byłoby stosować ją przez całe życie. Po dwóch poprzednich etapach nasz organizm jest przygotowany do utrzymywania osiągniętej wagi, lub w sytuacji gdy jest ona jeszcze zbyt wysoka, do obniżenia jej do właściwego poziomu i późniejszego jej utrzymania.

Nasiona chia pozwolą nam utrzymać nie tylko zdrowy organizm w świetnej formie ale jak zostało wspomniane wcześniej, utrzymać wysoki poziom dobrej energii.

Oprócz tychże nasion powinniśmy położyć duży nacisk na zdrowe produkty, najlepiej naturalnego pochodzenia.

Co jeść w tej diecie, a czego unikać?

Zacznijmy od tego, co dieta aztecka odrzuca jeśli chodzi o produkty „zakazane”. Będą to na pewno rzeczy z dużą zawartością nasyconych tłuszczy oraz węgli.

Powinniśmy zatem wyeliminować przykładowo tradycyjny chleb, produkty oparte na mące czy chociażby makarony.

Jest wiele innych produktów, które z powodzeniem mogą je zastąpić. Nie powinniśmy więc mieć z tym większego problemu, a jedynym wysiłkiem będzie dla nas zmiana pewnych nawyków żywieniowych.

Co w takim razie można jeść?

Oczywiście świeże warzywa takie jak kukurydza, fasola, owoce, świeże ryby, dobrej jakości mięso drobiowe, np. indyk.

Możemy również, od czasu do czasu, skusić się na… czekoladę! 🙂

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *